Med anledning av corona

Så agerar VA SYD med anledning av Corona

Dricksvatten i kranen, att spola på toaletten och att hushållsavfall samlas in är exempel på avgörande funktioner för ett fungerande samhälle. Så här arbetar VA SYD förebyggande för att säkerställa att våra tjänster fungerar på ett tryggt och säkert sätt. 

VA SYDs tjänster måste fungera alla dagar i veckan, hela dygnet. Vi arbetar förebyggande och med fokus på att produktion och drift ska vara säker och trygg även under en Coronapandemi. Några av de åtgärder vi tar till är att:

  • Vi följer kontinuerligt rekommendationer och utveckling av Corona (covid-19) och arbetar aktivt med att minska riskerna för smittspridning, både bland våra medarbetare och i samhället.
  • Alla bokade besök hos kund ställs in tills vidare. Det gäller till exempel byten av vattenmätare.
  • Provtagningspunkterna för dricksvatten justeras tillfälligt. Vi byter ut provtagning på äldreboenden och förskolor mot provtagning på våra egna anläggningar. Vattenproverna fortsätter alltså att tas, men sker på andra platser.

Akuta läckor åtgärdas och planerade arbeten genomförs som vanligt

Det är enbart planerade hembesök som stoppas. Akuta läckor och liknande kommer självklart att hanteras. Vårt arbete med att underhålla och förnya ledningsnätet fortsätter också som vanligt.

Studiebesök på våra anläggningar

Vi håller öppet för studiebesök på våra avloppsreningsverk och på Kretseum – kretslopp och kunskapscentrum. Vi anpassar oss utifrån aktuella riktlinjer för att erbjuda så säkra besök som möjligt för såväl besökare som våra guider. 

Mer information om skolbesök på våra avloppsreningsverk och på Kretseum 

Förändringar för dig som kund

Omställningen kring Corona gör redan att vi ser att det finns ändrade behov hos kunderna. Det kan handla om att en restaurang eller verksamhet har mycket mindre avfall än vanligt, där möjligheten finns att ändra tömningsfrekvens på avfallshämtningen. Kontakta kundservice!

Vi hämtar soporna som vanligt i Malmö stad och Burlövs kommun. Vi har tillsammans med vår entreprenör en beredskap om läget förändras. Bland annat gör vi förändringar i sopbilarnas turer som kommer att effektivisera sophämtningen och kräva färre bilar.

Information om detta och mycket mer kan du hitta på vårt kundforum. Där kan du också ställa egna frågor. Gå till vårt kundforum 

Problem med att betala faktura

Om du har problem med betalning av faktura kan du be om anstånd. Det betyder att du kan vänta med att betala din faktura, men hela beloppet ska fortfarande betalas längre fram, och en liten ränta tillkommer då. I första hand ger vi anstånd i 1 månad, sedan ber vi dig att höra av dig till oss igen.

I vårt kundforum hittar du mer information om hur du ansöker om anstånd

Provtagning från egen brunn

Det går bra att lämna in vatten för provtagning men kontakta oss innan inlämning så vi har möjlighet att ta emot. All kontakt mellan er som lämnar prov och labbpersonalen kommer att ske utomhus. Vi har skapat en liten mottagning utanför entrén på Bulltofta vattenverk.

Kontakta oss

Situationen kring Corona gör att många vill nå vår kundservice. Ett snabbt och enkelt sätt att hitta svar på din fråga är att använda någon av våra digitala kanaler eller tjänster, och vi uppmuntrar dig att göra detta så mycket som möjligt. Det hjälper oss att se till att vi alltid är tillgängliga för dem som är mest i behov.

Har du en fråga till VA SYD finns många sätt att hitta svaret innan du ringer oss:

  • Gå in på Mina sidor för att se information om tömningsdagar, lämna vattenmätarställning, se dina fakturor eller felanmäla utebliven sophämtning. 
  • Besök vårt kundforum, där du både kan se vanliga frågor och ställa en egen.
  • Sök på vasyd.se.
  • Hittar du inte svaret är du såklart varmt välkommen att kontakta vår kundservice via mejl till kund@vasyd.se eller telefon 040-635 10 00.

Snabb information via sms

Vi använder sms för att snabbt få ut information vid en driftstörning eller större förändring i våra tjänster. Här kan du läsa mer om hur vårt sms-verktyg fungerar, och lägga till ditt telefonnummer om det saknas.

Om du får ett sms om en kommande vattenavstängning, kom ihåg att tappa upp vatten om du är hemma. Extra viktigt i dessa tider med noggrann hygien.

Corona och vatten

Det finns i dagsläget inget som tyder på smittspridning eller överlevnad av covid-19 i dricksvatten eller avloppsvatten. Det visar en rapport från WHO och Unicef från den 3 mars 2020. Läs mer på branschorganisationen Svenskt Vattens hemsida.

Det finns i inga uppgifter om att personer smittats genom att ha ätit mat eller druckit vatten. Coronaviruset som orsakar sjukdomen covid-19 smittar i första hand mellan människor eftersom den är en så kallad droppsmitta. Läs mer om covid-19 på Folkhälsomyndighetens hemsida

När det gäller arbete med avloppsvatten så använder vi oss av de normala skyddsåtgärder mot smitta som alltid tas när vi arbetar med avloppsvatten. Det finns många olika typer av smittförande virus och bakterier i avloppsvattnet, och detta är något vi har rutiner för hur vi skyddar oss mot. 

De som arbetar med avloppsvatten bär till exempel heltäckande arbetskläder, fuktavvisande handskar, skyddsglasögon, munskydd eller mask. Vidare tvättas både händer och utrustning noga efter arbete, och arbetskläder och arbetsutrustning hålls isär från vanliga kläder och annat material.

Vi jobbar vidare för dig

VA SYD arbetar vidare för att våra samhällskritiska tjänster ska fungera dygnet runt i våra kommuner – precis som de brukar – på ett säkert och tryggt sätt. 

Sidan uppdaterad: 22 oktober 2020 14:50

Innehållsansvarig: webbredaktionen