Störning: Burlöv, Eslöv, Lund, Malmö / Förändringar i vattenleveransen v 43 och 44

Uppdaterad: 2021-10-18 11:32

Flyttkalas

Flytt och ägarbyte, villa eller enfamiljshus

Om du vill säga upp ditt abonnemang vid flytt eller ägarbyte ska du anmäla detta till VA SYD. Då förs abonnemanget över till den nya ägaren. Det är viktigt att VA SYD blir informerade om att ägarbyte sker så att den nya ägaren kan faktureras.

Kom ihåg

  • Om det finns ett abonnemang för vatten ska mätarställningen läsas av på överlåtelsedagen.
  • Du kan skicka in anmälan om ägarbyte tidigast på överlåtelsedagen
  • Befintligt abonnemang förs över. Eventuella ändringar kan den nya ägaren göra.
  • Antingen köparen eller säljaren kan skicka in anmälan

Frågor och svar om flytt och ägarbyte

Vi får inte besked om ägarbyte från exempelvis skatteverket eller fastighetsregistret. Om vi inte får in anmälan kommer fakturan fortsatt att gå till den som är registrerad som ägare hos VA SYD. Först när en anmälan kommit in och ägarbytet är genomfört, överlåts abonnemang på ny ägare.

Det kan vara så att du som säljare har fått eller får en faktura som gäller för en period då du inte ägt fastigheten. Den kan du betala som vanligt eftersom alla dina kostnader kommer att justeras i din flyttfaktura som du får av oss. Har du frågor är du välkommen att kontakta Kundservice.

När en anmälan om ägarbyte kommit in till oss kan det ta ett par dagar innan ägarbytet slagit igenom i vårt system. Då kan du inte logga in på Mina sidor förrän allt är på plats.

Sidan uppdaterad: 24 juni 2021 15:05

Innehållsansvarig: webbredaktionen