Sedan måndagen den 3 april är det Ohlssons och Reno Norden som tömmer alla hushållssopor i Malmö. Det innebär förutom nya bilar att det är nya chaufförer som ska se till att alla soporna töms. Det kan ta ett tag för alla att komma in i rutinerna och optimera turerna så att det blir snabbt och effektivt. Vi hoppas att denna inkörningsperiod ska bli så kort som möjligt, och att alla kunder har överseende med detta.

Här svarar vi på några vanliga frågor:

Sopbilen kom inte på samma tid som vanligt, får jag ändå tömt?

De nya rutterna är inte exakt som de tidigare och därför kan dina sopor bli tömda på andra tider än du är van vid. Chaufförerna har möjlighet att tömma mellan klockan 06.30 och 19.00. Låt dina tunnor vara tillgängliga under hela dagen. 

Varför har mina sopor inte blivit tömda?

Kanske har du fått en ny tömningsdag? Du kan se vilken tömningsdag du har på Mina sidor. Villakunder som fått förändrade tömningsdagar har fått information i brevlådan, och företagskunder har också fått information.

En annan anledning kan vara att chaufförerna har missat eller inte hunnit med att tömma dina tunnor. Då ska du reklamera detta till oss så kommer de och hämtar senast dagen efter. Du reklamerar på Mina sidor eller genom att kontakta Kundservice, kund@vasyd.se.

Jag har fått info om mitt rest- och matavfall. Vad gäller för mitt trädgårdsavfall?

Om du inte har fått speciell information om ditt trädgårdsavfall så innebär det att hämtningen är som vanligt, alltså på samma dagar och samma veckor som tidigare.

Jag har fått information om att mitt trädgårdsavfall ska hämtas med en ny sorts bil, men jag har inte möjlighet att följa alla krav på utrymme som krävs. Vad gör jag?

Trädgårdsavfallsbilen med så kallad sidolastare har behov av ett visst utrymme för att fungera optimalt. Med en "arm" från bilen töms kärlet utan mankraft. Detta testar vi för att försöka minska chaufförernas arbetsbelastning och den manuella hanteringen. Givetvis vill vi att så många som möjligt kan hjälpa våra chaufförer för att bidra till deras arbetsmiljö genom att placera trädgårdskärlet rätt i den mån det går. 

Skulle det vara så att det är för trångt eller att något annat hindrar, så kommer chaufförerna att stiga ut och fixa det manuellt. Du ska alltid få tömt. 

Ni skriver att nya bilarna är röda, men hos mig kom en vit?

Det stämmer att några enstaka bilar kan vara vita och sakna VA SYDs logotyp. De vita bilarna används främst som reservbilar när en ordinarie är ur funktion.