Planerade eller akuta vattenavstängningar

Är vattnet avstängt ute i gatumark kan det bero på en akut vattenläcka eller en planerad avstängning som vi gör vid exempelvis ett rörarbete.

  • Planerade och akuta avstängningar informerar vi om på vasyd.se under driftinformation. 
  • För att förbättra informationen vid driftstörningar kan vi skicka avbrottsinformation via SMS till berörda kunder. Om en större driftstörning uppstår är SMS ett viktigt sätt att kunna informera tillsammans med alla andra kanaler som redan finns på plats idag. SMS skickas ej på nätter och helger.

Större vattenavstängningar

Besked om stora avstängningar, planerade eller akuta, meddelas på vår webb och även SMS, via Radio Malmöhus, Mix Megapol, samt med ett tutande i en lur i området det gäller.

  • Vid planerade vattenavstängningar får du förutom information på vår webbsida ett meddelande via SMS, i brevlådan eller i trapphuset. 
  • Om det rör sig om en privat avstängning, det vill säga endast i huset, ska fastighetsägaren meddela de boende. Det är också fastighetsägaren som hanterar så att du har varmvatten.

Hämta vatten om vattnet är avstängt

Om reparationsarbetet tar några timmar brukar vi öppna en brandpost i närheten för att berörda och boende ska kunna hämta vatten. Mer information om var du hämtar vatten hittar du under driftinformation.

Du kan också ringa VA SYDs Kundservice för information eller fråga någon på plats vid reparationsplatsen.

Aktuell driftinformation i alla kommuner

Läs mer om SMS-avisering